هر آنچه که باید در مورد لاستیک های خودرو بدانید

هر آنچه که باید در مورد لاستیک های خودرو بدانید

لاستیک های شما تنها بخشی از خودرو هستند که واقعا با جاده تماس دارند. پس باید همیشه اطمینان حاصل کنید که آن ها در بهترین حالت و فرم خود باشند. چراکه لاستیک ها در مورد ایمنی خودرو نقش بسیار مهمی ایفا می کنند.

در این مطلب هر آنچه که لازم است در مورد لاستیک های خودروی خود بدانید را جمع آوری کرده ایم؛ از روش خاندن مشخصات تایر تا سایز مناسب لاستیک که باید بخرید. در نتیجه این توصیه ها، شما می توانید در صرف هزینه صرفه جویی کرده، آسیب ها را به حداقل رسانده و از همه مهمتر، خودتان و دیگران را در روی جاده ایمن نگه دارید.

لاستیک خودرو

رتبه سرعت یک لاستیک، حداکثر سرعتی است که آن لاستیک به صورت قانونی برای آن تایید شده است. این رتبه به وسیله یک حرف نمایش داده می شود که در دیواره کناری لاستیک درج می شود. این عدد همواره آخرین حرف دنباله است. به عنوان مثال، اگر بر روی دیواره لاستیک عبارت 205/55 R16 W 91 ذکر شده باشد، رتبه سرعت W است. هر حرف معادل یک درجه سرعت است. به عنوان مثال W نشان دهنده این است که حداکثر سرعت مجاز 270 کیلومتر بر ساعت است.

به دلیل مسائل ایمنی، حداکثر سرعت خودروی شما نباید از رتبه سرعت لاستیک شما تجاوز کند. لیست کامل حروف نشان دهنده رتبه سرعت در پایین نمایش داده شده است:

N – 140 Km/h

P – 150 Km/h

Q – 160 Km/h

R – 170 Km/h

S – 180Km/h

T - 190Km/h

U - 200Km/h

H – 210Km/h

V - 240Km/h

Z -  +240Km/h

W – 270 Km/h

Y – 300 Km/h

فشار باد لاستیک ها چقدر باید باشد؟

اعداد صحیح فشار باد لاستیک هایتان را بر روی یک برچسب که لای درب خودروی شما نصب شده است، پیدا می کنید. همچنین این اعداد در دفترچه خودرو موجود هستند. دقت کنید که برخی از خودروسازان برای لاستیک های جلو و عقب اعداد متفاوتی را پیشنهاد می کنند. همچنین ممکن است در شرایط مختلف از نظر بار و سرنشین اعداد متفاوتی برای باد لاستیک ها پیشنهاد شود.

مقدار فشار باد لاستیک ها

خیلی مهم است که باد لاستیک شما مقدار درستی باشد. اگر باد لاستیک خیلی کم باشد، خودرو حالت ناپایدار خواهد داشت و احتمالا برای رانندگی ایمن نخواهد بود. در این صورت همچنین لاستیک ها به سرعت ساییده می شوند و مصرف سوخت افزایش خواهد یافت. اگر باد لاستیک ها خیلی زیاد باشد، لاستیک ها چسبندگی کافی را ایجاد نخواهند کرد و در قسمت مرکزی به شدت ساییده خواهند شد.

مقدار مناسب فشار باد لاستیک

چگونه نوشته های روی لاستیک را بخوانیم؟

عبارتی که بر روی دیواره لاستیک نوشته شده است، نشان دهنده سایز آن، مشخصات بار آن و رتبه سرعت آن است. یک عبارت معمولی روی لاستیک، مشابه این مورد است: 205/55 R16 W 91

سه رقم اول نشان دهنده عرض لاستیک بر حسب میلیمتر است.

دو رقم بعدی نشان دهنده نسبت لاستیک است که برابر است با نسبت ارتفاع دیواره جانبی لاستیک به عرض لاستیک بر حسب درصد.

حرف R به معنی رادیال است و به این معنی است که در ساخت تایر از سیم های فلزی استفاده شده است که استحکام لاستیک را افزایش می دهد.

دو رقم بعدی در ادامه نشان دهنده قطر رینگ بر حسب اینچ است.

آخرین رقم نشان دهنده رتبه سرعت است که در بالا توضیحات آن داده شد.

در نهایت، دو رقم آخر، ضریب بار است و نشان دهنده حداکثر وزنی است که لاستیک می تواند تحمل کند.

باد لاستیک ها

 


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید