آیا باید در لاستیک های خودرو باد نیتروژن بزنیم؟

آیا باید در لاستیک های خودرو باد نیتروژن بزنیم؟

نتیجه بررسی های موسسه معتبر کانسیومر ریپورتس(Consumer Reports) نشان می دهد که نیتروژن ارزش هزینه یا دردسرهای آن را ندارد.

این شایعه ای است که امروزه زیاد شنیده می شود: پرکردن لاستیک ها با باد نیتروژن باعث کم نشدن باد لاستیک، کاهش مصرف سوخت، کاهش اصطکاک جاده ای و افزایش می شود. نمایندگی ها و آپاراتی ها عموما مشتریان را به استفاده از باد نیتروژن تشویق می کنند. اما آیا نیتروژن واقعا ارزش هزینه هایش را دارد؟ تست های مستقل کانسیومر ریپورتس و موسسه ایمنی ترافیک بزرگراههای ملی آمریکا نشان داده اند که مزایای باد نیتروژن عموما بیشتر تئوری است تا عملی.

باد نیتروژن لاستیک

در ابتدا باید به یاد داشته باشید که هوای خشک ارای 78 درصد نیتروژن، 21 درصد اکسیژن و 1 درصد از سایر گازها است. و البته همیشه مقادیری بخار آب نیز در هوا وجود دارد. نیتروژنی که برای باد لاستیک ها استفاده می شود، گازی است که فرآیندهایی بر روی آن انجام شده، تا آن را از هرگونه ناخالصی که در هوا وجود دارد، عاری کند. اما اگر قصد استفاده از آن را دارید، دقت کنید که کسی که این کار را می کند، هوای معمولی موجود در لاستیک را کاملا خالی کند تا لاستیک واقعا از نیتروژن پر شود.

باد نیتروژن لاستیک

به گفته جن پیترسون، که برنامه تست لاستیک کانسیومتر ریپورتس را هدایت می کند: "بسیاری از مزایایی که برای باد نیتروژن بیان می شود، در واقع مربوط به ثابت نگه داشتن میزان فشار باد لاستیک های مربوط می شود". اما آیا واقعا لاستیک ها در حالتی که باد نیتروژن دارند بهتر از زمانی که باد معمولی دارند فشار را نگه می دارند؟

بر اساس تست هایی که موسسه کانسیومر ریپورتس بر روی تایرهای دارای باد معمولی و باد نیتروژن انجام داده است، مشخص شد که هر دو نوع از تایرها در طول زمانی مقداری از فشار خود را از دست داده اند. اما نکته مهم اینجاست که اختلاف فشار از دست رفته میزان قابل توجهی نبوده است. به گفته پیترسون: آزمایش های ما نشان دادند که در حالی که نیتروژن مزایایی هم دارد، اما هم لاستیک های دارای باد نیتروژن و هم لاستیک های معمولی در طول زمان فشار را از دست داده اند. در نتیجه این برای تمامی دارندگان خودرو مهم است که به طور مرتب فشار باد لاستیک های خود را بررسی کنند. ما نگران این موضوع هستیم که کسانی که لاستیک های خودروی خود را با باد نیتروژن پر کرده اند، فشار باد خود را کمتر چک کنند. این یک اشتباه خواهد بود."

باد نیتروژن لاستیک

در مجموع به توصیه کارشناسان بهتر است که برای افزایش عمر لاستیک و کاهش مصرف سوخت به طور مرتب باد لاستیک های خودروی خود را چک کنید. در خودروهای سنگین، از خودروهای باری گرفته تا هواپیماها به دلیل فشار بسیار زیاد باد لاستیک ها، استفاده از باد نیتروژن معنی دار خواهد بود. اما بر اساس آزمایش های صورت گرفته توسط موسسات معتبر، در خودروهای سواری و شخصی بهتر از که به جای صرف هزینه و زحمت بیشتر برای باد نیتروژن، از باد معمولی استفاده شده و در عوض حداقل یک بار در هر ماه فشار باد لاستیک ها بررسی شود. البته استفاده از نیتروژن در خودروهای سبک و وانت ها ضرری نخواهد داشت. اما کسانی هم که از نیتروژن در خودروهای خود استفاده می کنند، نباید از تنظیم باد مرتب غافل شوند.


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید