ده نکته در مورد خودروهای هیدروژنی که لازم است بدانید!

ده نکته در مورد خودروهای هیدروژنی که لازم است بدانید!

امروزه بسیاری از خودروسازان معتبر جهان برای تولید خودروهای هیدروژنی دست به کار شده اند. تولید خودروهایی مانند تویوتا میرای و هیوندای نکسو و ix35 هیدروژنی نشان از عزم خودروسازان جهان برای تولید خودروهای پاک و بدون آلایندگی دارد.

در حال حاضر آگاهی فزاینده ای در مورد استفاده از خودروهایی که به محیط زیست آسیب نمی رسانند در بین جامعه به وجود آمده است. در حالی که خودروهای برقی سر و صدای زیادی در صنعت خودرو ایجاد کرده اند، یک تکنولوژی جدیدتر نیز وجود دارد که همان هدف خودروهای برقی را دنبال می کند. این تکنولوژی "سلول سوخت هیدروژنی" نام دارد. چنانچه شما با این تکنولوژی آشنا نیستید، در اینجا 10 نکته وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید:

تویوتا میرای هیدروژنی

1. این خودروها به وسیله هیدروژن کار می کنند. هیدروژن عنصری است که در همه جای کره زمین پیدا می شود. خودروهای هیدروژنی دارای مخزنی از هیدروژن فشرده هستند. در این خودروها با ازاد کردن الکترون اتم هیدروژن جریان الکتریسیته ایجاد شده و موتور برقی خودرو را به کار می اندازد.

2. محصول جانبی این خودروها آب است. وقتی که از اتم هیدروژن الکترون جدا می شود، پروتون آن با اکسیژن موجود در هوا واکنش نشان داده و در نتیجه خروجی آن آب خواهد بود. هر دو واکنش تجزیه هیدروژن و ترکیب آن با اکسیژن هر دو گرماده هستند و این گرما آب تولید شده را با بخار تبدیل می کند. در نتیجه از خروجی اگزوز این خودروها بخار آب خارج می شود.

خودروی هیدروژنی

3. شعاع حرکتی آنها از خودروهای برقی باتری دار بیشتر است. بر خلاف خودروهای برقی که شعاع حرکتی گسترده ای ندارند، خودروهای هیدروژنی با هر بار شارژ تقریبا سه برابر خودروهای برقی حرکت می کنند.

4. این خودروها به معنای واقعی بدون آلایندگی نیستند. درست است که خروجی این خودروها آب است که خطری برای محیط زیست ندارد، اما فرآیند تولید سلول های سوخت هیدروژنی نیاز به انرژی بسیار زیادی دارد که در حال حاضر از طریق سوخت گاز طبیعی حاصل می شود.

5. این خودروها گران هستند. خودروهای هیدروژنی 2 تا 3 برابر خودروهای دارای موتور درون ساز مشابه خود قیمت دارند.

6. هزینه سوخت هیدروژن بالا است. قیمت سوخت هیدروژن از سوخت های فسیلی مانند بنزین و گازوئیل به مراتب گرانتر است و برای طی مسیری یکسان باید حدود دوبرابر یک خودروی بنزینی برای سوخت خودروی هیدروژنی خود هزینه کنید. 

تویوتا میرای هیدروژنی

7. این خودروها تقریبا بی صدا هستند. از آنجایی که این خودروها دارای موتور درون سوز نیستند، هیچ قطعه مکانیکی در آنها وجود ندارد که تولید صدای اضافی کند. در نتیجه این خودروها نویز بسیار اندکی تولید می کنند.

8. از بالا رفتن دور موتور در آنها خبری نیست. این خودروها نه گیبرکس دارند و نه موتور درون سوز. در نتیجه در صفحه کیلومتر آنها به جای نشانگر دور موتور، نمودار قدرت قرار گرفته است. با فشار پدال گاز، نمودار توان این خودروها افزایش می باید.  

9. شارژ مجدد آنها سریعتر از خودروهای برقی باتری دار است. شارژ این خودروها از نظر زمان با بنزین زدن به یک خودروی بنزینی تفاوتی ندارد. یعنی چیزی در حدود 3 تا 5 دقیقه برای این کار نیاز است. در حالی که خودروهای برقی حتی در حالت شارژ سریع به زمان بسیار بیشتری نیاز دارند.

شارژ تویوتا میرای هیدروژنی

10. اکثر خودروهای هیدروژنی لاستیک زاپاس ندارند. هیدروژن چگالی کمتری نسبت به بنزین دارد. به همین دلیل خودروهای هیدروژنی نیاز به یک مخزن هیدروژن دارند که نه تنها در برابر نشتی مقاوم باشد، بلکه هوابندی شده نیز باشد. در بسیاری از این خودروها مخزن هیدروژن فضای زیادی را اشغال کرده و جایی برای لاستیک زاپاس باقی نمی ماند.

خودروهای هیدروژنی

خودروهای هیدروژنی راه طولانی را برای جایگزینی خودروهای معمولی دارند. اما نکته مثبت این است که آنها روش پاک تری برای مسافرت را ارائه می دهند.  


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید