گیربکس دوکلاچه چیست و چگونه کار می کند؟

گیربکس دوکلاچه چیست و چگونه کار می کند؟

هرچند که گیربکس های دوکلاچه (DCT) از تکنولوژی بالایی برخوردار هستند، اما این نوع از سیستم های انتقال قدرت شهرتی دوگانه در میان رانندگان دارند و هنوز به مقبولیتی که برای آنها پیشبینی میشد نرسیده اند.

ساده ترین راه برای توصیف این نوع گیربکس ها این است که بگوییم آنها مابین گیربکس های دستی و اتوماتیک قرار گرفته اند. در واقع آنها گیربکس های دستی هستند که با داشتن دو کلاچ به صورت اتوماتیک کار می کنند. گیربکس های دوکلاچه با کنار گذاشتن مبدل گشتاور، که در گیربکس های اتوماتیک به کار می روند، روش سنتی تعویض دنده گیبرکس های دستی را استفاده می کنند. اما دنده ها را به دو ردیف تقسیم می کننده که به دو شفت خروجی متصل شده ند. این کار به جریان توان اجازه می دهد که با سرعت خیره کننده ای تعویض شود.

گیربکس دو کلاچه

مزایای گیربکس های دوکلاچه

هدف پشت یک گیربکس دوکلاچه کاهش فاصله میان تعویض دنده به کمترین حد ممکن، با مزیت بهبود عملکرد و مصرف سوخت است. کم شدن زمانی که برای تعویض دنده در گیربکس صرف می شود به معنی افزایش شتاب خودرو است و کاهش این زمان موجب اتلاف کمتر انرژی و کاهش مصرف سوخت می شود.

زمان لازم برای تعویض دنده در گیربکس های دو کلاچه فعلی چیزی در حد میلی ثانیه است. یعنی سریعتر از چیزی که هر راننده ای بتواند انجام دهد و همچنین مزایایی که در گیربکس های دستی وجود دارند در آنها حفظ شده اند.

گیربکس دو کلاچه

عملکرد گیربکس دوکلاچه

در صورتی که از عملکرد دقیق گیربکس های دوکلاچه آگاهی نداشته باشید، شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چگونه این گیربکس ها با دو کلاچ کار می کنند، بدون این که در کار آنها تداخلی ایجاد شود. در واقع این اسم تنها به بخشی از عملکرد این گیربکس ها اشاره می کند. در این گیربکس ها دو ردیف دنده قرار گرفته است که دنده های زوج با یک کلاچ و دنده های فرد با کلاچ دیگر کار می کنند. بدین ترتیب برای گیربکس ممکن می شود که با یک شفت ورودی، بیش از یک دنده را در آن واحد انتخاب کند. خود دنده ها دیگر به صورت صرفا مکانیکی درگیر نیستند. بلکه توسط دندانه هایی که برای تغییر دنده به کار می روند، تحریک می شوند.

گیربکس دو کلاچه

مشکلات گیربکس های دو کلاچه

این سیستم زمانی دچار مشکل می شود که بخواهید از حالت سکون به صورت خیلی آهسته حرکت کنید. در اینجا یک تاخیر در هنگام درگیر کردن اولین دنده پیش می آید و این در حالی است که راننده برای شتاب بیشتر، گاز را فشار می دهد. در اینجا به طور ناگهانی دنده درگیر می شود و خودرو بر اساس دور موتور شتاب می گیرد. در صورتی که راننده بیش از حد گاز داده باشد، خودرو به طور غیر منتظره ای به جلو پرتاب می شود.

گیربکس دو کلاچه

این مشکل بیش از هر چیز به ناآشنایی با عملکرد این سیستم مربوط می شود. اما شکایات دیگر به طور مستقیم به ساختار مکانیکی این گیربکس ها بر می گیردد. هر چند که این مشکلات بیشتر در مدلهای اولیه گیربکس های دو کلاچه دیده می شود. یکی از این مشکلات تاخیر در تعویض دنده در زمان کاهش شدید سرعت است. همچنین مشکلاتی نیز در مورد سردرگمی سیستم برای انتخاب دنده مناسب وجود دارد.

 


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید