سیستم های دو دیفرانسیل را بهتر بشناسیم ؛ 4 چرخ محرک یا تمام چرخ ؟

سیستم های دو دیفرانسیل را بهتر بشناسیم ؛ 4 چرخ محرک یا تمام چرخ ؟

بازار جدید اتومبیل به سمت کراس اور (Crossover) و SUV های پرسرعت سوق یافته است که بسیاری از محبوب ترین ها در این میان دارای موتور های 4 چرخ و تمام چرخ محرک هستند. این دو اصطلاح به فناوری هایی اشاره می کند که در نهایت قدرت موتور را به 4 چرخ منتقل می کند. با این حال آن ها یکسان نیستند و به صورت متقابل استفاده می شوند.

در سال های اخیر خودرو هایی با فناوری تمام چرخ محرک بسیار متداول شده اند. در ادامه به بررسی هر کدام از این سیستم ها می پردازیم:

4 چرخ محرک (4WD – 4 Wheel Drive – 4×4)

این سیستم اغلب به صورت 4WD نمایش داده می شود و گاهی اوقات به صورت 4×4 معرفی می شود. 4WD به یک ماشین دو محور اشاره دارد که قادر است به طور همزمان گشتاور تمام چرخ های خود را فراهم کند. این امر ممکن است تمام وقت یا به صورت تقاضا باشد. به طور خلاصه این سیستمی است که نیرو را برای هر 4 چرخ به صورت مساوی ارسال می کند. در واقع تقسیم انتقال نیرو بین چرخ ها یا محور ها را کنترل می کند. بدین معنی که هر جرخ به همان میزان ثابت مانند سایر چرخ ها می چرخد. تقسیم برابر قدرت برای مانور در شرایط سخت و کم فشار بسیار عالی است اما حرکت یک ماشین 4 چرخ در یک پیچ کم عرض می تواند بسیار مشکل ساز باشد، زیرا چرخ های دیگر در حال همگام سازی نیستند.

 

 

بیشتر سیستم های مدرن 4WD پاره وقت هستند و به صورت دستی می توان چهار چرخ را درگیر کرد. این خودرو ها در شرایط عادی برای بهبود قابلیت رانندگی در جاده ها بر روی دو چرخ محرک فعالیت می کنند. جدای از این در زمان حرکت در حالت 4 چرخ محرک نمی توان خیلی سریع حرکت کرد زیرا به موتور و گیربکس آسیب وارد می شود.

تمام چرخ محرک (AWD – All Wheel Drive)

تمام چرخ محرک نوآوری بسیار جدیدتر و کمی پیچیده تر است که کاربرپسندتر نیز می باشد. تمام چرخ محرک یک سیستم کاملا خودکار است. این سیستم به طور مداوم فعال است و برای کار به هیچ گونه فعال سازی نیازی ندارد.

 

 

اکثر سیستم های تمام چرخ محرک نیرو را به یک محور در درجه اول که ممکن است جلو و یا عقب باشد، می فرستد و در صورت تشخیص از دست دادن کشش، قدرت را از چرخ های لغزنده دور می کند. به زبان ساده تر تمام چرخ محرک همان 4 چرخ محرک است با این تفاوت که انتقال نیرو به هر 4 چرخ یکسان نیست و خود سیستم میزان انتقال نیرو به هر چرخ نسبت به چرخ های دیگر را تعیین یا کم و زیاد می کند.

 

نویسنده : امیر صالحی


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید