نمایشگر سربالا (HUD) چگونه کار می کند؟

نمایشگر سربالا (HUD) چگونه کار می کند؟

نمایشگرهای سربالا در حال متحول کردن روش رانندگی ما هستند. بدون اینکه نیاز به برداشتن چشم از جاده داشته باشیم، این نمایشگرها به ما اطلاعات درست را می رهند. سیستم نمایشگر سربالا، با جلوگیری از حواس پرتی، رانندگی را به مراتب امن تر می کند. این سیستم تمامی اطلاعان درست را از منابع مختلفی جمع کرده و بر روی شیشه خودرو به نمایش در می آورد.

تکنولوژی نمایشگر سربالا (HUD)

 

تکنولوژی نمایشگر سربالا چیز چندان جدیدی نیست. این تکنولوژی وجود خود را به تکنولوژی بازتاب دید که در هواپیماهای جنگنده ارتشی پیش از جنگ جهانی دوم به کار می رفت، مدیون است. قطعا تکنولوژی به کار رفته در هواپیماهای دهه 1930 میلادی با تکنولوژی که ما امروزه در اختیار داریم قابل مقایسه نیست. در میانه قرن بیستم تحقیقات نظامی موجب پیشرفت این تکنولوزی شد و امروزه این تکنولوژی در طیف وسیعی از موارد نظامی، از سیستم های هوایی گرفته تا HUD سوار شونده بر روی کلاه پیاده نظام کاربرد دارد.

سیستم head up disply نمایشگر سربالا hud

حالا واقعا تکنولوژی نمایشگر سربالا چیست؟ اگر شما تا کنون بازی های شبیه سازی هواپیما را بازی کرده باشید، حتما با این مفهوم آشنایی دارید. این تکنولوژی اطلاعات ضروری را برای روی یک سطح نمایش می دهد. در خودروهای مدرن این سطح شیشه جلوی خودروست. به همین علت است که برخی به این تکنولوژی تکنولوژی شیشه جلو نیز می گویند.

جنرال موتورز اولین خودروسازی بود که سیستم HUD را وارد یک خودرو کرد. این اتفاق در سال 1988 انجام شد و تنها برخی از اطلاعات پایه ای را بر روی داشبورد خودرو نمایش می داد.

خودروهای دارای HUD چگونه کار می کنند؟

 

خودروسازان فناوری های مختلفی را در سیستم های نمایشگر سربالای خود به کار می گیرند. برخی از آنها شیشه جلوی خودرو را از جنس فسفر شفاف می سازند. این لایه ویژه به نور لیزر واکنش نشان می دهد و به آن امکان نمایش اطلاعات را می دهد. همچنین تعداد یونیت های افترمارکت نیز وجود دارد که از آینه به جای لیزر استفاده می کنند. اطلاعات بر روی سطح آینه ظاهر شده و بر روی سطح شیشه جلو بازتاب پیدا می کند.

سیستم head up disply نمایشگر سربالا hud

اطلاعات نمایش داده شده بر روی سطح شیشه مستقیما از کامپیوتر خودرو گرفته می شود. همچنین با استفاده از تکنولوژی بلوتوث، نمایشگر سربالا به سیستم اطلاعات و سرگرمی خودرو متصل شده و همچنین به سیستم راهبری و مسیریابی خودرو متصل می باشد.

اهمیت نمایشگر سربالا در خودروها

 

هدف اصلی از نصب فناوری نمایشگر سربالا در خودروها این که حواس پرتی راننده به حداقل برسد. بسیاری از خودروهایی که ما امروزه داریم دارای سیستم های اطلاعات و سرگرمی هستند که انواع مختلفی از اطلاعات را به ما می دهند. این اطلاعات می تواند شامل مسیریابی، اطلاعاتی در مورد خودرو مانند سرعت، فشار باد لاستیک ها و غیره باشد.

سیستم head up disply نمایشگر سربالا hud

به همین دلیل رانندگان باید همواره نگاهی به صفحه کیلومتر خودرو بیندازند و این باعث قطع تماس چشمی راننده با جاده خواهد شد. همچنین نرم افزارهای مسیریاب اطلاعات مسیریابی قطعه به قطعه را می دهند. در نتیجه همواره چیزی برای برداشتن چشم راننده از روی سطح جاده وجود دارد. این نگاه های کوچک ممکن است بین کسری از یک ثانیه تا بین 3 تا 5 ثانیه طول بکشند و تصادفات زیادی در همین بازه زمانی اتفاق می افتد.

گذشته از کم کردن پرتی حواس راننده، سیستم های نمایشگر سربالا می توانند هنگام رانندگی در یک محیط ناشناخته بسیار کمک کننده باشند. این مساله خصوصا هنگام مسافرت در جاده خود را به خوبی نشان می دهد. سیستم نمایشگر سربالا اطلاعات مهم در مورد مسیر درستی که باید در پیش گرفته شود را می دهد.

سیستم head up disply نمایشگر سربالا hud

نمایشگاه اتومبیل داودی


نمایشگاه اتومبیل داودی به عنوان بزرگترین مرکز خرید و فروش خودروهای لوکس و وارداتی در شرق کشور، آماده ارائه خدمات به مشتریان محترم می باشد. کارشناسان ما در نمایشگاه اتومبیل داودی آماده راهنمایی و ارائه مشاوره جهت خرید یا فروش خودرو هستند. 

 


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید