نشانه های عملکرد بد انژکتور

نشانه های عملکرد بد انژکتور

در این مطلب نشانه های عملکرد بد انژکتور مورد بررسی قرار گرفته است و روش هایی برای تشخیص نوع ایراد انژکتور، اعم از خطا داشتن، نشتی داشتن، رسوب یا کثیف بودن ارائه شده است.

در سالهای اخیر اکثر خودروها، خصوصا آنهایی که از سال 1980 میلای به این طرف ساخته شده اند، با موتورهای پیچیده و مجهز به تزریق سوخت برقی به بازار آمده و جایگزین خودروهای کاربوراتوری قدیمی شده اند. انژکتور بخش مهمی از این سیستم است و کار آن اسپری کردن ذرات بسیار ریز سوخت به داخل محفظه احتراق موتور می باشد. افرادی که به طور منظم از تمیزکننده انژکتور احتمالا هیچگاه مشکلی با انژکتور خود نخواهند داشت، اما گاهی اوقات این قطعه ممکن است صدمه ببیند یا در داخل آن رسوب ایجاد شود. که در این صورت انژکتور نیاز به تعویض خواهد داشت. در صورتی که به وجود ایراد در انژکتور خود شک دارید در ادامه این مطلب نشانه های ایراد در انژکتور خودرو را مطالعه کنید.

انژکتور خودرو

نشانه های خرابی در انژکتور

 

نشانه های مختلفی برای خرابی انژکتور وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • از کار افتادن موتور یا درجا کارکردن خشن: زمانی که خودروی شما مقدار لازم سوخت را دریافت نکند یا سوخت به صورت نابرابر تامین شود، باعث می شود که دور موتور در حالت درجا به پایین تر از حد بهینه افت کند و نتیجه آن حالت درجای ناجور یا به طور آزار دهنده ای خشن خواهد بود. در صورتی که دور موتور خیلی کم شود، نیاز به روشن کردن دوباره خودرو خواهد بود که این باعث از کار افتادن خودرو می شود.
  • لرزش موتور: زمانی که یک انژکتور رسوب گرفته نتواند به موتور به اندازه کافی سوخت برساند، نتیجه عملکرد بد در هنگام حرکت می شود. این به این معنی است که خودرو برای حرکت کردن تقلا می کند و شما در هنگام فشردن گاز تاخیر احساس خواهید کرد.
  • روشن شدن چراغ چک موتور: یکی از قابل توجه ترین نشانه های ایراد خودرو روشن شدن ناگهانی چراغ چک موتور بر روی صفحه کیلومتر است. هرچند که روشن شدن این چراغ می تواند در نتیجه مشکلات متعددی باشد که خرابی انژکتور هم در میان آنهاست.

انژکتور خودرو

  • نشتی سوخت: عمر زیاد یا ضربه می تواند باشد ترک خوردن سا شکستگی انژکتور خودرو شوند و این خود باعث نشتی بنزین می شود. در واقع به جای اینکه سوخت وارد موتور شود، از جدار بدنه انژکتور نشت خواهد کرد.
  • بوی بنزین: این مشکل تقریبا مشابه نشتی سوخت است، اما زمانی که بر اساس تزریق سوخت نادرست بنزین در موتور نسوزد، بوی بنزین زیاد خواهد بود. در بیشتر مواقع ایراد از لوله های انتقال سوخت یا ایراد در سنسور بنزین است که باعث می شود سوخت بیشتر از حد نیاز تزریق شود.
  • بالا و پایین شدن دور موتور: اگر از انژکتور سوخت بیش از حد وارد سیلندر شود، نتیجه بالا و پایین شدن دور موتور خواهد بود که باعث کاهش شتابگیری خودرو می شود.
  • مصرف سوخت زیاد: در صورتی که موتور ضریب درستی از بنزین را در زمان احتراق دریافت نکند، مقدار اضافی سوخت را از انژکتور می کشد. نتیجه افزایش مصرف سوخت خواهد بود، چراکه ECU فکر می کند که خودرو بیش از مقدار واقعی به سوخت نیاز دارد.
  • قبول نشدن در تست آلایندگی: در صورتی که انژکتور خودرو دارای نشتی یا خرابی باشد، نتیجه احتراق ناقص یا نابرابر سوخت خواهد بود. بنابراین آلایندگی خودرو افزایش پیدا خواهد کرد.

انژکتور موتور GDI


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید