زوایای ورود و خروج چه هستند؟

زوایای ورود و خروج چه هستند؟

هنگامی که برای خرید یک خودروی آفرود تحقیق می کنید، بدون شک با عباراتی مانند زاویه ورود و خروج مواجه می شوید که به آنها زاویه شیب هم گفته می شود. در این مطلب به توضیح این عبارات می پردازیم.

اگر بخواهیم ساده بیان کنیم، زوایای ورود و خروج تعیین کننده موانعی هستند که بدون برخورد سپر خودرو می توان در هنگام شتابگیری و کاهش شتاب از روی آنها عبور کرد. برای این که بتوانید این مساله را تصور کنید، یک سطح شیبدار را در نظر بگیرید. اگر شیب این سطح خیلی تند باشد و شما قصد داشته باشد حتما از روی آن عبور کنید، پیش از آنکه چرخهای خودرو وارد شیب شوند، خودرو به سطح برخورد خواهد کرد. پس حداکثر زاویه ای از سطح زمین که خودرو می تواند بدون برخورد سپر جلو طی کند، زاویه ورود نامید می شود. همین اصطلاح در قسمت عقب خودرو زاویه خروج نام دارد.

زاویه ورود و خروج آفرود

علاوه بر اینها زاویه سومی هم هست که در آفرود بسیار مهم می باشد و زاویه شکست نامیده می شود. این زاویه بین پایین لاستیک ها نقطه وسط قسمت پایین خودرو می باشد. اگر زاویه شکست از حد خود عبور کند، باعث چپ شدن خودرو می شود. 

زوایای ورود، خروج و شکست توسط تعدادی از مشخصات خودرو به دست می آیند. پیشروی سپر خودرو از اکسل ها در کنار طراحی سپر عواملی هستند که این زوایا را تعیین می کنند. برای یک آفرود ایده آل نیاز به یک سپر با حالت گرد و بدون چیزهای اضافی است که به طور غیرضروری از آن بیرون زده باشند. علاوه بر اینها، ارتفاع خودرو از سطح زمین نیز به ایجاد زوایایی شیب کمک می کند.

زاویه ورود و خروج آفرود

خودروسازان زوایای شیب را برای خودروهای جدید خود اعلام می کنند. اما شما نیز می توانید خودتان به سادگی این زاویا را به دست آورید. یک شی دراز و صاف مانند یک جارو یا تراز را بردارید و یک طرف آن را دقیقا در جایی که لاستیک جلو با زمین تماس پیدا می کند، قرار دهید. طرف دیگر آن را بکشید و آن را تا جایی که به پایین ترین قسمت سپر جلو برخورد داشته باشد ادامه دهید. یک زاویه سنج را در پایین آن قرار دهید و زاویه را با سطح زمین بسنجید. به این صورت زاویه ورود به دست می آید. با تکرار همین مراحل در قسمت عقب خودرو زاویه خروج به دست می آید.

زاویه ورود و خروج آفرود

برخی از مثال های زوایای عالی ورود و خروج در خودروهایی مانند جیپ رنگلر با زاویه ورود 42.2 درجه و تویوتا 4Runner با زاویه ورود 33 درجه وجود دارد. پس دفعه بعدی که قصد رفتن به آفرود را دارید و نمی دانید که آیا خودروی شما توانایی عبور از موانع پیش رو را دارد، ترمز دستی را بکشید و زاویه سنج را بردارید!


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید