انواع خودروهای برقی

انواع خودروهای برقی

امروزه بازار خودروهای برقی به سرعت در حال گسترش است. در این میان، نام های مختلفی برای خودروهای برقی استفاده می شود که ممکن است برای برخی گیج کننده باشد. در این مطلب به بررسی انواع خودروهای برقی می پردازیم.

سه نوع اصلی از خودروهای برقی وجود دارد که بر اساس درجه ای که برق به عنوان منبع انرژی آنها استفاده می شود، دسته بندی می شوند. این دسته ها شامل این موارد می شوند: BEV ها یا خودروهای برقی باتری دار، PHEV ها یا خودروهای برقی پلاگین هیبرید و HEV ها یا خودروهای برقی هیبریدی. تنها خودروهای BEV هستند که قابلیت شارژ با شارژ سریع DC سطح 3 را دارند.

خودروهای برقی

خودروهای برقی باتری دار (BEV)

خودروهای برقی باتری دار یا BEV بیشتر به تنهایی با نام خودروهای برقی شناخته می شوند. این دسته خودروهای کاملا الکتریکی با باتریهای قابل شارژ هستند که دارای هیچ موتور بنزینی نیستند. این خودروها انرژی الکتریسیته را در داخل خودرو و توسط بسته های باتری ظرفیت بالای خود ذخیره می کنند. نیروی باتری این خودروها برای راه اندازی موتور برقی و تمامی بخش های الکتریکی خودرو استفاده می شود. BEV ها هیچ گونه آلایندگی خطرناکی، که خودروهای بنزینی معمولی تولید می کنند، را تولید نمی کنند. خودروهای برقی باتری دار توسط نیروی برق خارجی نیرو می گیرند.

BMW i3

خودروهای پلاگین هیبریدی (PHEV)

خودروهای برقی پلاگین هیبرید (PHEV) باتری های خود را از دو طریق تولید انرژی موتور و برق شهری از منبع خارجی شارژ می کنند. در حالی که هیبریدی های استاندارد معمولی در سرعت های پایین می توانند 2-3 کیلومتر را، پیش از اینکه موتور بنزینی شروع به کار کند، حرکت کنند، خودروهای PHEV می توانند 20 تا 60 کیلومتر را قبل از شروع به کار موتور بنزینی بپیمایند.

هیوندای سوناتا پلاگین هیبرید

خودروهای الکتریکی هیبریدی (HEV)

خودروهای هیبریدی دارای دو موتور برقی و بنزینی هستند. انرژی الکتریکی آنها از طریق موتور خود خودرو تولید می شود تا باتری ها را شارژ کند. این امر"ترمز بازتولید کننده" نامیده می شود. این پروسه ای است که موتور الکتریکی کمک می کند که هم سرعت خودرو کم شود و هم مقداری از گرمای تولیدی از ترمزها به انرژی الکتریکی تبدیل شده و ذخیره شود.

تویوتا پریوس

خودروهای هیبریدی حرکت خود را با موتور الکتریکی آغاز می کنند. سپس موتور بنزینی با افزایش سرعت یا فشار بر روی خودرو وارد عمل می شود. هر دو موتور توسط یک کامپیوتر داخلی کنترل می شوند. این کامپیوتر بهترین مصرف سوخت را برای خودرو تامین می کند.

انواع شارژرهای خودروهای برقی

شارژرهای خودروهای برقی به سه دسته تقسیم می شوند که شامل سطح 1، سطح 2 و سطح 3 شارژ سریع تقسیم می شوند. شارژر سطح 1 توسط دو شاخه برق معمولی خانگی شارژ می شوند. با این شارژر بعد از 8 ساعت شارژ، خودرو قادر به طی کردن مسافت 120-150 کیلومتر خواهد بود. در شارژر های سطح 2 نیاز به تجهیزات ویژه ای دارند که برق 240 ولت را برای خودرو فراهم می کنند. این شارژر در مراکز شارژ خانگی و عمومی استفاده می شوند و در مدت 4 ساعت خودرو را قادر به طی مسافت 120- 150 کیلومتر می کنند. در نهایت شارژرهای سریع DC یا سطح 3 سریعترین حالت شارژ است که در زمان کمتر از 30 دقیقه خودرو را شارژ می کند.

شارژ خودروهای برقی


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید